Метод багаторівневого аналізу цифрових слідів в інформаційно-освітніх системах
DOI:
https://doi.org/10.25140/2411-5363-2025-3(41)-193-202Ключові слова:
цифрові сліди; інформаційна безпека; інформаційно-освітня система; метод; кластеризація; XGBoost; баєсівська мережа; ризикАнотація
Запропоновано багаторівневий метод аналізу цифрових слідів користувачів інформаційно-освітніх систем з метою збільшення рівня інформаційної безпеки. Метод поєднує кластеризацію поведінкових профілів користувачів, баєсівське ймовірнісне моделювання та алгоритм машинного навчання XGBoost з акцентом на експоненціальне зважування якості кластеризації. Реалізована на Python система забезпечує виявлення ризиків та підтримку прийняття рішень щодо безпечного доступу до ресурсів інформаційно-освітніх систем закладів вищої освіти.
Посилання
Ящук, І. (2021). Інформаційно-освітнє середовище закладу вищої освіти: практико-орієнтований підхід. Інноватика у вихованні, 1(13), 62-72. https://doi.org/10.35619/iiu.v1i13.384.
Кіреєнко, O. Сценарії атак на систему дистанційної освіти. Ukrainian Scientific Journal of Information Security, 30(2), 335-343. https://doi.org/10.18372/2225-5036.30.19246.
Camacho, M., Minelli, J., & Grosseck, G. (2012). Self and identity: raising undergraduate students' awareness on their digital footprints. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 46, 3176-3181. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.032.
Karabatak, S., & Karabatak, M. (2020). Z generation students and their digital footprints. In 2020 8th International Symposium on Digital Forensics and Security (ISDFS) (pp. 1-5). https://doi.org/ 10.1109/ISDFS49300.2020.9116455.
Buitrago–Ropero, M. E., Ramírez–Montoya, M. S., & Laverde, A. C. (2023). Digital footprints (2005-2019): A systematic mapping of studies in education. Interactive Learning En-vironments, 31(2), 876-889. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1814821.
Kumar, H., & Raj, P. (2020). An indagation on experiences and awareness of digital footprint among pupils of higher education. Acad Res Int, 11(3), 16-31.
Nugumanova, A., & Baiburin, Y. (2019). Exploration of student behavior patterns through digital footprints. Journal of Mathematics, Mechanics and Computer Science, 103(3), 43-54. https://doi.org/ 10.26577/JMMCS-2019-3-m5.
Olipas, C. N. P. (2023). The digital footprint awareness of the undergraduate students in a private higher education institution in nueva ecija, philippines: a basis for a plan of action. In-ternational Advanced Research Journal in Science, Engineering and Technology, 10 (2), 1528. https://doi.org/ 10.17148/IARJSET.2023.10203.
Songsom, N., Nilsook, P., Wannapiroon, P., Fung, C. C., & Wong, K. W. (2019). System design of a student relationship management system using the internet of things to collect the digital footprint. International Journel of Emerging Technologies in Learning, 14(23), 125-140. https://doi.org/10.3991/ ijet.v14i23.11066.
Ollagnier–Beldame, M. (2011). The use of digital traces: a promising basis for the de-sign of adapted information systems. International Journal on Computer Science and Infor-mation Systems. Special Issue “Users and Information Systems”, 6(2), 24-45. https://hal.science/hal-00669019v1.
Whelan, E., Teigland, R., Vaast, E., & Butler, B. (2016). Expanding the horizons of digi-tal social networks: Mixing big trace datasets with qualitative approaches. Information and Or-ganization, 26(1-2), 1-12. https://doi.org/10.1016/j.infoandorg.2016.03.001.
Sultan, M., Scholz, C., & van den Bos, W. (2023). Leaving traces behind: Using social media digital trace data to study adolescent wellbeing. Computers in Human Behavior Reports, 10, 100281. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2023.100281.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.