Трансформація освіти в галузі геодезії та землеустрою

Автор(и)

  • Ольга Петраковська Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-9437-9730
  • Марія Михальова Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-2242-5507

DOI:

https://doi.org/10.25140/2411-5363-2025-3(41)-442-451

Ключові слова:

геодезія; землеустрій; підготовка фахівців; вища освіта; освітня програма

Анотація

У статті проаналізовано етапи еволюції підготовки фахівців за спеціальністю «Геодезія та землеустрій» у вищій освіті України протягом 1991-2025 років з урахуванням загальнонаціональних освітніх реформ, технічного прогресу, цифровізації та викликів, спричинених повномасштабною війною. Виокремлено чотири етапи, які характеризуються суттєвими якісними змінами. Розкрито особливості спеціальності, що поєднує інженерні, природничі, правові та економічні компоненти, та є базовою для управління земельними ресурсами, просторового планування, ведення державного земельного кадастру та картографування.

 

Біографії авторів

Ольга Петраковська, Київський національний університет будівництва і архітектури

доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри землеустрою і кадастру

 

Марія Михальова, Київський національний університет будівництва і архітектури

доктор технічних наук, доцент, доцент кафедри землеустрою і кадастру

 

 

Посилання

Enemark, S. (2014). From cadastre to land governance. International Journal on Land Governance, 23 p.

Enemark, S. (2010, December). The land management paradigm for developing countries. FIG Monthly Article. Retrieved from https://www.fig.net/resources/monthly_articles/2010/december_2010/ december_2010_enemark.pdf.

Williamson, I., Enemark, S., Wallace, J., & Rajabifard, A. (2010). Land administration for sustainable development. Redlands, CA: Esri Press. https://www.esri.com/en-us/esri-press/browse/ land-administration-for-sustainable-development.

Rajabifard, A., Binns, A., Masser, I., & Williamson, I. (2012). The role of spatial data infrastructures in establishing sustainable land administration systems. Land Use Policy, 29(2), 445-457. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2011.07.008.

Третяк А.М., Кривов В.М., Тарнапольський А.В. та ін. (2001). Наукові проблеми розробки навчальних програм з землеустрою. Землевпорядкування, (3), 67-80.

Лозовий, O. (2009). Про стандарти і навчальні плани підготовки бакалаврів із землеустрою і земельного кадастру. Землевпорядний вісник, (9), 43-45.

Мартин, А, Дорош, Й., & Флекей, З. (2009). Зміст вищої освіти у галузі землеустрою: сучасний стан, проблеми та шляхи вирішення. Землевпорядний вісник, (5), 32-36.

Мартин, А. (2017). Вища освіта з геодезії та землеустрою: час змінювати пріоритети навчання. Землевпорядний вісник, (2), 30-36.

Беспалько, Р., Гуцул, Т., Казімір, І., Смага, І. (2022). Досвід розробки освітньої програми «Геодезія та землеустрій». Технічні науки та технології, 2(28), 177-188.

Пілічева М.О., Анопрієнко Т.В. Cучасні тенденції у сферах геодезії, землеустрою, земельного кадастру та містобудування. (2021). Комунальне господарство міст. Серія: «Економічні науки», 4(164), 136-143.

Rusina, N. G., & Liulchyk, V. O. (2016). Model for professionals’ training in the field of geodesy and land management in conditions of informatization, globalization and European integration. Information Technologies and Learning Tools, 54(4), 177-190.

Serbov, M. G., & Danilova, N. V. (2025, April 16-18). Prospects for the development of higher education in geodesy and land management in Ukraine in the interests of climate service and post-war restoration of Ukraine. Paper presented at The Second International Conference on Climate Services, Odesa, Ukraine. https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/41304.

Про перелік напрямів та спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями, Постанова Кабінету Міністрів України № 507 (2010) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/507-97-п#Text.

Про вищу освіту, Закон України № 2984-III (2014) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2984-14#Text.

Про затвердження Положення про порядок ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, Наказ Генеральної прокуратури України № 139 (2020) (Україна). https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/z0680-16#Text.

Про затвердження переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційними рівнями спеціаліста і магістра, Постанова Кабінету Міністрів України № 787 (2015) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/787-2010-п#Text.

Про затвердження Національної рамки кваліфікацій, Постанова Кабінету Міністрів України № 1341 (2025) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п#Text.

Про освіту, Закон України № 2145-VIII (2025) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2145-19#Text.

Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, Постанова Кабінету Міністрів України № 266 (2025) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-п#Text.

Про затвердження Методів відбору зразків для визначення максимально допустимих рівнів діоксинів, діоксиноподібних поліхлорованих біфенілів та недіоксиноподібних поліх-лорованих біфенілів у деяких харчових продуктах для цілей державного контролю, Наказ № 610-21 (2024). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1480-21#Text.

Про внесення змін до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти, Постанова Кабінету Міністрів України № 1021 (2024) (Україна). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1021-2024-п#Text.

Єдина державна електронна база з питань освіти. (2020). Вступна кампанія: Конкурсні пропозиції, освітній рівень бакалавра/магістра. https://vstup2020.edbo.gov.ua/offers/? qualification= 1&education-base=40&speciality=193.

Єдина державна електронна база з питань освіти. (2021). Вступна кампанія: Конкурсні пропозиції, освітній рівень бакалавра/магістра. https://vstup2021.edbo.gov.ua/ offers/?qualification= 1&education_base=40&speciality=193.

Єдина державна електронна база з питань освіти (2022). Вступна кампанія : Конкурсні пропозиції (освітній рівень бакалавра/магістра). https://vstup2022.edbo.gov.ua/ offers/?qualification= 1&education_base=40&speciality=193.

Єдина державна електронна база з питань освіти. (2023). Вступна кампанія: Конкурсні пропозиції, освітній рівень бакалавра/магістра. https://vstup2023.edbo.gov.ua/ offers/?qualification= 1&education_base=40&speciality=193.

Єдина державна електронна база з питань освіти. (2024). Вступна кампанія: Конкурсні пропозиції, освітній рівень бакалавра/магістра. https://vstup2024.edbo.gov.ua/ offers/?qualification= 1&education_base=40&speciality=193.

Єдина державна електронна база з питань освіти. (2025). Вступна кампанія: Конкурсні пропозиції, освітній рівень бакалавра/магістра, 2025. https://vstup.edbo.gov.ua/ offers/?qualification= 2&education_base=620&speciality=G18.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15

Як цитувати

Петраковська, О. ., & Михальова, М. . (2025). Трансформація освіти в галузі геодезії та землеустрою. Технічні науки та технології, (3 (41), 442–451. https://doi.org/10.25140/2411-5363-2025-3(41)-442-451

Номер

Розділ

БУДІВНИЦТВО ТА ГЕОДЕЗІЯ