ПРОГРАМНО-АПАРАТНИЙ КОМПЛЕКС КВАЛІФІКАЦІЙНОГО ОЦІНЮВАННЯ ТРЕНАЖЕРА ВЕРТОЛЬОТА Мі-171

Автор(и)

  • Oleksandr Andrienko State Research Іnstitute of Тests and Сertification of Armaments and Military Technique of the Armed Forces of Ukraine, Ukraine
  • Mykola Huchenko Scientific and production association “AVIA”, Ltd., Ukraine
  • Volodymyr Zinchenko Scientific and production association “AVIA”, Ltd., Ukraine
  • Oleksandr Zhorniak Scientific and production association “AVIA”, Ltd., Ukraine

Ключові слова:

безпека польотів, помилки пілота, льотний тренажер, інформаційна модель, валідаційні випробування.

Анотація

Актуальність теми дослідження. Безпека польотів є актуальною практичною проблемою, від вирішення якої залежить майбутнє України, як транспортної держави. В результаті технічного прогресу авіаційна техніка стає все більш досконалою і надійною. Однак, постійно збільшується інтенсивність впливу на людину різноманітних несприятливих факторів, зокрема інформаційних перевантажень. Статистика свідчить, що до 80 % аварій та катастроф стається через помилки пілота. Причому, причиною біля 35 % з цих помилок є недостатня професійна підготовка, і ще близько 40 % помилок мають причиною недосвідченість екіпажу.

Постановка проблеми. Для забезпечення можливості отримання підготовленим екіпажем відповідних офіційних документів про рівень професійної підготовки тренажер має бути сертифікований за національними та світовими вимогами, тобто має бути гарантована адекватність його пілотажних якостей відповідним якостям модельованого вертольота.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Були розглянуті останні дослідження, принципи і підходи до кваліфікаційного оцінювання комплексних льотних тренажерів вертольотів згідно з вимогами ЄС (CS-FSTD(H)) та IKAO (Doc 9625).

Виділення недосліджених раніше частин загальної проблеми. Інформаційна модель тренажера повинна якомога менше відрізнятися від інформаційної моделі реального вертольота. Відповідно, базисними компонентами тренажера є системи імітації, що забезпечують вплив на органи відчуттів екіпажу інформації для створення адекватної картини польоту, у тому числі: зір – система візуалізації, пілотажно-навігаційні прилади, тощо; слух – система імітації авіаційних шумів; вестибулярний апарат – система рухливості; тактильний канал – система завантаження важелів керування. Для забезпечення роботи комплексного льотного тренажера розроблено нелінійні математичні моделі динаміки вертольота, на основі модифікованого методу дискретних вихорів, які описують обтікання об’ємного компонування гвинтокрилого апарата і дозволяють моделювати політ у реальному масштабі часу на різних режимах, включаючи «закритичні».

Постановка завдання. Перераховані системи формують інформаційну модель тренажера, яка повинна бути скоординована з рухом вертольота. Цю координацію забезпечує математична модель динаміки руху вертольота й моделі функціонування вказаних систем.

Мета роботи. Аналіз процедури валідаційних випробувань тренажера.

Виклад основного матеріалу. Керівництвом з критеріїв кваліфікаційного оцінювання тренажерних пристроїв імітації польоту [2] визначені наступні рівні адекватності: "N (None або Not Applicable)" - не вимагається; "G (Generic)" - базовий; "R (Representative)" - типовий; "S (Specific)" - високий. Зокрема, високий рівень адекватності S означає, що імітується вертоліт конкретного типу, а початкові і періодичні валідаційні оцінювання слід проводити на основі об'єктивного порівняння даних тренажера з затвердженими даними вертольота. Необхідно оцінювати характеристики FSTD, які мають важливе значення для підготовки, тестування та перевірки членів льотних екіпажів. Вони включають реакцію FSTD в поздовжньому і боковому напрямках руху; льотно-технічні характеристики при виконанні зльоту, в режимах висіння і переміщення, на етапах набору висоти, крейсерського польоту, зниження, заходу на посадку і посадки з працюючими двигунами і на режимі авторотації; при виконанні всепогодних польотів, а також перевірки систем управління; і, у разі необхідності, перевірки функцій, які виконуються на робочих місцях пілотів і інструктора. Для гарантії правильності функціонування оцінюється також робота систем імітації акселераційних, вібраційних, візуальних і звукових впливів. Валідаційними даними льотних випробувань вважаються льотно-технічні характеристики, характеристики стійкості і керованості та інші необхідні параметри, зареєстровані на вертольоті за допомогою тарованої системи накопичення даних, що має достатню роздільну здатність і експериментально доведену точність, що дозволяє сформувати набір відповідних параметрів, з якими можна порівняти аналогічні параметри FSTD.

Висновки відповідно до статті. Наводиться алгоритм отримання висновку про результат проходження для одного з тестів.

Біографії авторів

Oleksandr Andrienko, State Research Іnstitute of Тests and Сertification of Armaments and Military Technique of the Armed Forces of Ukraine

PhD in Psychological Sciences, senior Researcher

Mykola Huchenko, Scientific and production association “AVIA”, Ltd.

Doctor of Technical Sciences, Professor

Volodymyr Zinchenko, Scientific and production association “AVIA”, Ltd.

Candidate of Technical Sciences

Oleksandr Zhorniak, Scientific and production association “AVIA”, Ltd.

software engineer

Посилання

Opredelenie i klassifikatsiya oshibok pilota [Definition and classification of pilot errors] (2014). Retrieved from http://avia.pro/blog/opredelenie-i-klassifikaciya-oshibok-pilota.

Doc 9625. Rukovodstvo po kriteriam kvalifikatsionnoi otsenki trenazhernykh ustroistv imitatsii poleta [Guidance on qualification assessment criteria for simulated flight simulators]. (2014). Vol II. Vertolety – Vertolets. 999 University Street, Montrйal, Quebec, Canada H3C 5H7.

Certification Specification for Helicopter Simulation Training Devices (CS-FSTD(H)).Initial issue, 26 June 2012, European Aviation Safety Agency.

Аkt №2/94102-007 po kontrolnym ispytaniyam vertoleta Mi-8МТ po opredeleniyu kharakteristik ustoichivosti i upravliaemosti letno-tekhnicheskikh i vzletno-posadochnykh kharakteristik [Аkt №2/94102-007 for control tests of the mi-8mt helicopter to determine the stability and controllability characteristics of flight technical and take-off and landing characteristics] (1997). DANVC ZSU.

Udoskonalennia matematychnoi modeli kompleksnoho trenazheru vertoliota typu Мi-8МТV [Improvement of mathematical model of complex Мi-8МТV of Ukraine helicopter simulator] (2015). DNVC ZS Ukrainy.

Spravka po identifikatsii grazhdanskikh vertoletov Mi-8MTV i Mi-172, Mi-8AMT i Mi-171 № 2738 ot 09.06.04 [Information on the identification of civil helicopters Mi-8MTV and Mi-172, Mi-8AMT and Mi-171 No. 2738 dated 06.09.04]. Moscow Helicopter Plant named after M.L. Milia, 107113, Russia, Moscow, Sokolnichesky Val, 2, mvz@mi-helicopter.ru.

##submission.downloads##

Як цитувати

Andrienko, O., Huchenko, M., Zinchenko, V., & Zhorniak, O. (2020). ПРОГРАМНО-АПАРАТНИЙ КОМПЛЕКС КВАЛІФІКАЦІЙНОГО ОЦІНЮВАННЯ ТРЕНАЖЕРА ВЕРТОЛЬОТА Мі-171. Технічні науки та технології, (3(17), 049–054. вилучено із http://tst.stu.cn.ua/article/view/199712